2017. szeptember 27., szerda

Bevezető

DEBRECENI EGYETEM 2017
NÉPRAJZ ÉS MÉDIA
"A válaszok készen vannak, csak jól kell kérdezni"







1. foglalkozás

Mi is ez?

Témánk kettős. Szól a moziról, mint a múlt kutatás forrásáról és szól a mozgókép rögzítésére való eszköz alkalmazásáról a kutató és oktató munkában.
Nem megtanulandókat, hanem megfontolni, továbbgondolni, alkalmazni valókat kínálok. Tények, lehetséges következtetések, vélemények, gyakorlatok.
A 19. század végén megszületett a mozi, ezzel egy új kutatási terület nyílt meg számunkra. A film olyan, mint a múlt egy megkövesedett darabja, jó nyomozóként kell bánni vele. Meggyőződésem, hogy a 20. század nem ismerhető meg a filmjei nélkül.
Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a 21. század elején a digitális elektronika ugrásszerű fejlődésének eredményeképpen szinte mindenki rendelkezik mozgókép rögzítésére alkalmas eszközzel. A 21. században a kamera már olyan eszköz, mint a toll, vagy néprajzos gyűjtők kezében egykor a diktafon, fonográf. Ahhoz, hogy a kamera használata tényleg olyan legyen, mint a ceruza, gyakorolni kell. Meg kell szokni, meg kell ismerni, meg kell szelídíteni az eszközt, hogy kézhez simuljon. Ha sikerül kiismerni a kamerát, akkor remek munkatárs lesz. Nemcsak művészi alkotások létrehozására való eszközt kell látni benne, hanem hétköznapi, az oktatásban, kutatásban nélkülözhetetlen segédeszközt. Ez a 21. század!
A mai kor másik jellegzetessége, hogy nemcsak felvételi eszköz a kamera, hanem az is előfordulhat akármikor, hogy a kamera előtt kell megszólalni, nem árt ezt a helyzetet felkészülten fogadni.
BARTÓK PÉLDÁJA

Olvastam egy történetet, Bartók Béláról szól, aki a Nemzeti Múzeum egyik kis udvari szobájában dolgozott. A szobát bégető szobának hívtak a munkatársak, mert itt hallgatta és kottázta le Bartók a fonográf felvételeket és az ide oda forgatás bégető hangot adott. Aki volt már szomszéd szobában mikor valaki hangot vagy videót vágott, tudja mit jelent. Közben a múzeum udvarán filmet  forgattak, néptánc felvételeket készítettek. Ez a harmincas években volt, az akkori technika mellett, - de a mai napig is – egyszerűbb a táncosokat felhozni Budapestre, mint levonulni az eredeti helyszínre a nagyméretű kép és hangfelvevő eszközökkel. Nagyon zavarták egymást a néptánc felvételt készítők és a „bégető” Bartók, aki kijött és nem tudott hova lenni a csodálkozástól. Mennyire megkönnyítette volna a munkáját, ha képet is tud rögzíteni a hangok mellé. Sok darabnak amiket a fonográfról lekottázott nem tudta a dinamikáját meghatározni, de a tánc rögtön megmutatta a helyes megoldást.


Az első magyar filmes néptáncgyűjtők Magyar elsők, Kossuth Kiadó 2009 52.l
HA MÁR VAN KAMERÁNK, HASZNÁLJUK:
Lumiere kamera 1895
Kamera 2017
Láposi Terka a Vojtina Bábszínház művészeti vezetője
A Korngut- Kemény Alapítvány gondozója

KAMERA ELŐTT
a másik, gyakorlati része a szemináriumnak abból indul ki, hogy manapság bármikor kerülhetünk kamera elé, akár előadóként, akár riportalanyként – és néhány egyszerű gyakorlat talán segít abban, hogy természetesen viselkedjünk, ne jöjjünk zavarba, ne vihogjunk … sokat változott ez a kamera előtti viselkedés az elmúlt öt évben, de azért gondolom lenne mit gyakorolni, elemezni ebben is

 
harmadik rész, amiről kevés szó esik, ez a kutató filmolvasás, amikor a filmeket úgy használjuk fel, mint a múlt egy darabját, amiből olvasni lehet. Már egy fénykép is milyen árulkodó képzeljék el egy mozgófilm mi titkokat rejtegethet ha megfelelő filmet választunk és tudjuk mit keresünk. A filmek itt vannak. Sokféle műfajban kínálják a kutatóknak magukat. Ámítanak és tájékoztatnak. Remélem segíthetek abban, hogy okosan olvassanak a hatalmas mennyiségű képanyagból



Ahogy a hologram tudós mondja az Én, a robot –ban:
„A válaszok készen vannak, csak jól kell kérdezni”

tanmenet:


szept. 14. - Bevezetés, hogyan használjuk a filmet? A film születéséről, a némafilmekről, az első filmhíradók hitelességéről.– bemutatkozás, helyszíni tudósítás,

szept. 28. - Montázs filmek. A néprajzi film, némafilmek. Sára Sándor munkái, Balázs Béla Stúdió - prezentációk, videó illusztráció, tanítási segédanyag, szinopszis, treatment,

okt. 12. - Miről árulkodnak a hangosfilmek? Fiatal nők három korszakban – riportok, álriportok, forgatási terv, helyszín, szereplők

okt. 26. - A dokumentumfilmezés. Vendég: B. Révész László rendező – KISAMERIKA

nov. 9. - A televízió története. Saját szemüvegen át. A televízió alkotta új műfajok. Közszolgálat és kereskedelmi. Az álvalóság világa – forgatókönyv készítés – műsorvezetési gyakorlat

nov. 29. - Televíziós operatőr a világ körül. Vendég: Nádorfi Lajos operatőr – felkészülés az ismeretlenre

dec. 7. - Internetes műfajok, az átverés időszaka, hamisságok felismerése - vizsgafilmek – vágás – szerkesztés - gyakorlatok

dec. 14. - vizsga – tv látogatás?


VIZSGA
Saját 4-5 perces videó készítése valamilyen néprajzi vagy a mai kort jellemzően bemutató témában
(példák az elmúlt év sikeres videói:
http://filmvideovalosag.blogspot.hu/2016/05/vizsgavideok.html

Akinek nincs mozgóképrögzítő eszköze, de szeretne videót készíteni fejben is megteheti egy a képi megjelenést is részletező forgatókönyv formájában.

Esszé. Kiválasztott film elemzése Mit árul el az adott kor eszközeiről, stílusáról , beszédmódjáról.

Teszt. Témánként 3 kérdés online segítséggel vagy anélkül

________________________________________________________

Nézegessünk fényképeket:
 Az értő szem számára már egy fénykép is sok mindent elárul a korról
Akkor a mozgókép mennyivel több titkot rejthet


Kezdjük a filmek vallatásával. A filmet a tudomány léha dolognak tartja a filmtudomány persze elemzi esztétikai és dramaturgiai szempontból, sőt még a korszakábrázolása is téma lehet, de mindig a film a fontos, hogy mit akar kifejezni. Arról, hogy közben akár akaratlanul milyen titkokat árul el, szó sem esik. Nem is igazán komoly dolog, hiszen miközben kacagunk a film gagjein vagy a kiváló színészi alakításon nem figyelünk fel rá, hogy az ajtón kihátráló igazgatósági tagok milyen szögben hajolnak meg az ajtóm mögött álló vezérigazgató előtt pedig lámlám, lehet hogy ez nagyon fontos 

Ha a fotók ilyen sok mindenről árulkodnak, mennyivel több információ szorult a filmekbe. Csak jól kell választani, s ahogy már mondtam jól kell kérdezni

A kutatáshoz nem a művészfilmekre, önkifejező, alkotói filmekre van szükségünk. Nem filmesztétikai elemzést tartunk. A valóságról vallatjuk a filmeket.
Ehhez jó minőségű, a történet idején készült, a hétköznapi életet bemutató filmekre van szükségünk. Ezek remek forrást biztosítanak, ha jól kérdezünk.
Néhány példán keresztül bemutatom, mire gondolok.

Tegyük fel, hogy a hatvanas évek elejének korrajzát kell felvázolnunk. A sok forrás mellett természetesen filmeket is  használunk a feladat megoldáshoz. Olyan filmeket, amik ebben az időszakban játszódnak.
Találunk két filmet 1962-ről. Mindkettő sikerfilm.
Mind a két film szereplői ugyanarra a KIMITUD-ra készülnek.

Az Esős vasárnap c. film 1962-ben készült, s ekkor is játszódik.
fekete-fehér, magyar romantikus dráma, 1962
rendező: Keleti Márton


Vetítések:19:35, szombat (szeptember 30.)m3

15:05, vasárnap (október 01.)m3

Csinibaba 1997-ben készült és 1962-ben játszódik. 
https://youtu.be/bUjQ2Oo-DuU
Az Esős vasárnap c. film 1962 -ben készült, s ekkor is játszódik. A Csinibaba 1997-ben készült és 1962 -ben játszódik. Mind a két film szereplői ugyanarra a KIMITUD-ra készülnek. Azt hiszem nem nehéz kitalálni, hogy a 1962 -ben készült  filmet választjuk.

Indoklás:
Az Esős vasárnapban a szereplők külső megjelenése, a város, a szokások,  a beszédmodor hiteles, hiszen a szereplők akár a saját ruháikban,  saját frizurájukkal is játszhattak volna. A cukormázat – itt még nem is olyan vastag – könnyedén lerázzuk és igazi kutatóhoz képest boncoljuk a filmet.
Az 1997-ben készült Csinibaba 1962 -ben játszódik, de nem a kort, hanem a kilencvenes évek második felében, az értelmiség és a művészvilág köreiben megfogalmazódott véleményt tükrözi a korról. Némi retro hangulat, egy halom irónia, sok megvetés, kevés szeretet. A Csinibaba a hatvanas évek elejének paródiája. Sokat mond a kilencvenes évek második felének gondolkodásáról.


Másik példa a hitelességről: nézzünk olyan filmet, ahol nem csak a régebbi  kort akarták felidézni, hanem a történetet áthozták a mába, így idézve és megújítva azt, művészi szempontból nagyon nehéz feladatot adva maguknak. Sikerült is orbitális bakit véteni.  Nekünk jó szolgálatot tettek vele, mert jellemző példát szolgáltattak.

 MESEAUTÓ 1935 / MESEAUTÓ 2000

Az 1935-ben készült  Meseautó c. sikerfilmnek egyik kulcsjelenete, amikor Halmos úr a kávéház teraszán ülve, meglátja a kis gépírókislányt kiszállni a vezérigazgató luxusautójából, amit egy sofőr vezet, aki, mi tudjuk, a vezérigazgató maga,  de Halmos úrban ez fel sem merül, hiszen egy sofőrt lát egyenruhában, sapkával, rá se néz, hiszen az csak egy sofőr.
Milyen sokat mond ez a kis jelenet a korról, a viszonyokról, arról, hogy a ruha teszi az embert, egyszerűvé téve a társadalmi rangok, helyek meghatározását rápillantással is.

Készült ennek a filmnek egy új változata 2000-ben. Az alapsztorit, a karaktereket átültették a 70 évvel későbbi korba.
Sokmindent megváltoztattak, de ezt a jelentet szó szerint átvették az eredeti filmből. Egy baj van ezzel. Az 1935-ben készült  filmben Halmos teljesen normálisan viselkedik, amikor a dramaturgiailag kulcsjelenetben nem ismeri fel a főszereplőt.  A mai Halmos totál hülye, amikor nem  ismeri fel a hölgy mellett ülő trikós, vigyorgó fickóban a vezérigazgatót, aki ráadásul munka közben is trikóban jár, és csak a vak nem látja, hogy ő az.  Azok a beidegződések, amik a harmincas években hihetővé tették ezt a félreértést, (sofőr vezeti az autót) a 21. század fordulóján (szerencsénkre) már nem működnek.



A fényképezés és a mozgókép készítésének feltalálói nagyon nagy szolgálatot tettek a kutatóknak. Bár találmányaik készítésekor erre egyáltalán nem gondoltak. 

____________________

http://multturkasz.blog.hu/2012/11/13/1895_es_a_mozi_megszuletett

ezen az oldalon a mozi születéséről és az első filmekről olvashattok 

ugyanez itt kiegészítésekkel

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése